Chinli Tuina therapie

Chinli-Tuina is een van de, in de Traditionele Chinese Geneeskunde gebruikte therapieën, naast acupunctuur en kruiden. Deze therapievorm kent heel veel verschillende massagetechnieken die toegepast worden op het lichaam. In China wordt deze TUINA massage al duizenden jaren in de ziekenhuizen toegepast. De resultaten die men hiermee bereikt zijn enorm. De Chinli-Tuina variant is speciaal ontwikkelt voor Nederland en combineert de Traditionele Chinese Geneeskunde met technieken en kennis uit de Westerse natuurgeneeskunde.

Tuina (Tui=duwen en Na is vastpakken) is een krachtige, effectieve en bijzonder prettige lichaamsmassages volgens eeuwenoude Chinese technieken waarbij veel blokkades binnen een behandeling opgelost kunnen worden. Tuina-massage werkt diep door in het spierweefsel, botten en pezen , maar ook in het zenuwstelsel Het vergroot je veerkracht en weerstand geeft je flexibiliteit en laat spanning en vermoeidheid verdwijnen.

Chinli-Tuina massages stimuleren en reguleren het meridiaan-systeem waardoor de energie- en bloeddoorstroming in balans wordt gebracht, zodat blokkades worden opgeheven. Meridianen zijn kanalen waardoor Qi (energie), bloed, voedingsstoffen en informatie stromen. Blokkades in dit systeem veroorzaken, volgens de Chinese Geneeskunde, ziektes en geestelijke onbalans.

Door Chinli-Tuina massages komen lichaam en geest weer in balans en verminderen en verdwijnen klachten en wordt de gezondheid bevorderd. De massages zijn zowel preventief als voor genezing te gebruiken.

De behandeling van Chinli-Tuina therapie ziet er als volgt uit;

De 1e behandeling bestaat altijd uit het afnemen van een anamnese, waarin we uitgebreid uw klachten, uw ziektegeschiedenis en uw algemene gezondheidstoestand bespreken. De Chinese diagnostiek  (tong en pols) zal hierbij niet ontbreken, maar ook niet mijn westerse kennis. We bekijken samen welk doel en verwachtingen we hebben . Op basis hiervan ga ik dan een behandelplan opstellen, ter bevordering van het herstel in gezondheid en het verbeteren tot zelfs verdwijnen van de klachten. Na 3 behandelingen evalueren we of we ons doel en verwachtingen hebben bereikt en/of er vervolgbehandelingen nodig zijn.

Vergoedingen

Massagepraktijk Connie van Bragt is aangesloten bij de beroepsvereniging CAT (complementair aanvullende therapeuten) .  Vanaf heden is het mogelijk om een chinli tuina behandeling vergoed te krijgen , dit is natuurlijk afhankelijk van hoe u verzekerd bent.

CAT-therapeut nummer: CM3251-29-01-20

RBCZ Licentie nummer: 20040R

Tijdens de behandeling maak ik soms gebruik van ondersteunende therapievormen:

Cupping

Binnen de Oosterse geneeskunde is cupping een techniek om de energiebanen (meridianen) en de acupressuurpunten van het lichaam te behandelen waardoor pijnen worden verzacht en allerlei ziektes worden bestreden. Cupping heeft een enorme dieptewerking en is vooral effectief in de bestrijding van pijn. Cupping is een vorm van acupunctuur die gericht is op de beweging van de energie, het bloed, en de lichaamsvloeistoffen.

De cup wordt op de huid geplaatst en vervolgens wordt de huid vacuum getrokken door een ingebouwd pompsysteempje in de cup. De vastgezogen cups trekken de huid en de spierlaag omhoog en vervoeren energie en bloed naar een plaats waar de verstorende energie & afvalstoffen via de poriën het lichaam kan verlaten. Onder de cups treedt er een zeer sterke doorbloeding en betere lymfecirculatie op.

De cups kunnen ook ingezet worden door ze te bewegen over de huid, wat een zeer diepgaand en krachtige uitwerking geeft.

Cupping kan o.a. worden ingezet bij:

• Pijnlijke spieren, Sportmassage
  • Ischias / lage rugpijn, (ook met uitstraling naar het been)
  • Pijn rondom schouder(gordel), tussen de schouderbladen
  • Slijmbeursontstekingen
  • Verzuurde / vermoeide benen
  • Verkoudheden ( acuut / chronisch)
  • Cellulitis behandeling
  • Achilles- en hielspoorbehandeling
  • Huidproblemen , exceem
  • Knieproblematiek

Moxa

De Moxa-lamp heeft een ronde plaat bekleed met mineralen die essentieel zijn voor het menselijk lichaam. Wanneer de lamp geactiveerd wordt verwarmen de ingebouwde spiralen de mineralen plaat en produceert daarbij elektromagnetische golven die door het lichaam herkend en geabsorbeerd worden. Deze selectieve absorptie heeft een bewezen therapeutische effect op de te behandelen gebieden. Het effect wordt in verband gebracht met een verbeterde bloed en lymfecirculatie, verwijderen van toxinen uit weefsels, pijnreductie en spierontspanning alsook een gunstig energetisch effect op de verschillenden orgaansystemen.

Guasha

Dit is een schraaptechniek, waarbij met een speciale steen over de huid wordt geschraapt om de afvalstoffen uit het lichaam te halen. De therapie verlicht pijn, bevordert bloedsomloop, ontgift, versterkt het immuunsysteem en activeert energie .Al deze prachtige technieken worden al vele duizenden jaren met goede resultaten toegepast in de Chinese Geneeskunde.